miercuri, 27 octombrie 2010

Filosoful de tren

Am sa continui azi demersul meu de a identifica/evidentia tipurile de impostori cu scopul declarat mai demult, acela de a demasca falsele modele care tind, tot mai mult si mai des, sa devina mentori de nezdruncinat.
Cand eram student, faceam naveta cu trenul personal si, de cele mai multe ori, companionii mei erau muncitori, betivi, cersetori, cei mai multi blatisti care faceau drumul de la Bucuresti la Gaesti, sa zicem, pentru maxim 2 lei. De cele mai multe ori eu si colegii mei nu luam seama la fauna din jur decat preventiv, ca sa evitam "disparitia" bagajului, altfel pastram distanta, ba chiar ii respectam pentru ca, in definitiv, trenul era al lor, iar noi, platitorii de bun simt, eram de fapt intrusi. Controlorii (nasii, cum le spuneam noi) erau vizibil scarbiti la vederea biletelor intinse de noi cu "aroganta" si se inseninau subit cand vreun nene cu "jumatea" in mana ii aborda conspirativ si familiar: "shefu', ia d-aici! E bine?" Si ii strecurau maruntisul printre degetele butucanoase.
In tot acest peisaj sinistru apareau din cand in cand niste personaje ponosite, dar corect imbracate (costum, cravata, eventual basca) ce captau imediat atentia printr-un discurs patetic si sforaitor. Se adresau tot timpul cu "domnule" ceea ce pe amaratii aia bine machitii, ii incanta la culme. Povestile incepeau cu radiografia situatiei actuale (pentru vremurile acelea, evident) si dupa cateva fraze coborau in istorie, evocand marile evenimente la care ei luasera parte si pe care le descriau cu lux de amanunt. De obicei, aceste povesti erau simple fictiuni, doar baza de portine era reala, dar auditoriul fascinat zburda pe campiile imaginatiei sorbindu-l din priviri pe povestitor. Ca sa fiu mai explicit am sa apelez la un exemplu fictiv: Sa zicem ca eu m-apuc sa povestesc unora despre "holera din Haiti", ce-i drept un subiect real. Dau cateva date concrete, palpabile, folosesc o droaie de neologisme, ca sa-i ametesc pe idioti si, dupa ce i-am hipnotizat total, o iau de-a dreptul pe aratura. Faptul ca primele informatii au fost 100% reale, ii va face pe cei care constituie publicul meu sa nu conteste o iota din ce aberez eu acolo! Bun, dar sa revenim la mioarele noastre. Tipul cu pricina, filosoful de tren cum l-am numit eu (si nu numai) insira la idiotenii iar aia stateau cu gura cascata sorbindu-i fiecare onomatopee si, din cand in cand dand din cap aprobator: "asa e domnule, imi aduc aminte perfect, are dreptate dansul, am auzit cu urechile mele la radio". Vazand cat succes are, filosoful condimenta basmul cu noi scorneli pe care aia le inghiteau pe nemestecate. E foarte posibil ca unii dintre "distinsii ascultatori" sa fi avut pe parcursul expunerii oarece dubii, dar neavand argumente solide si gandindu-se ca majoritatea covarsitoare e captata in totalitate de orator, inghiteau galusca si mergeau mai departe.
Intr-o astfel de situatie, in care un nene d-asta "cita din memorie" povesti de adormit copiii despre Antonescu, un coleg de-al meu din Pitesti, nemai suportand tampeniile auzite, s-a ridicat si i-a strigat aluia ca ca distorsioneaza istoria, ca faptele expuse nu s-au petrecut in niciun caz asa. Filosoful a avut un moment de recul (nu se astepta ca cineva sa-l infrunte tocmai cand se apropia de deznotamant), dar impreganandu-l pe colegul meu cu flegma, i-a replicat: cum iti permiti bai tu sa ma contrazici pe mine? Ai trait tu pe vremurile alea? Colegul raspunde: Nu, dar sunt student la istorie! "Nenea" se avanta mai vartos: ce facultate, ba, aia e facultate  ce faceti voi acum? Acolitii sar si ei in ajutorul "magistrului": nu ti-e ba rusine sa-i zici unui om batran ca minte? La care colegul meu are o replica geniala, dar demna de un mediu academic nu de o gasca de semidocti: domnilor, daca numai dansul poate vorbi despre Antonescu, pentru ca a trait pe vremurile alea, inseamna ca despre Stefan cel Mare nu putem vorbi niciunul pentru ca nimeni nu l-a prins in viata!
Ma uit adesea la elevii mei. Multi se comporta asemenea publicului domnului filosof. Ei trateaza profesorul dupa atitudine, tzoale, mirosul de parfum raspandit in eter sau masina postata in parcare. Daca detine aceste "calitati" vorbitorul poate perora orice, nimeni nu-l contrazice, ba mai mult, toti il urmeaza! Daca in schimb, profesorul e bine informat si intentionat, dar modest imbracat si slab cotat de "critica", nimeni nu da doi bani pe el, intocmai ca pe bunul meu coleg de facultate si de...suferinta.

4 comentarii:

  1. Ca idee generala, asa s-a ajuns la convingerea ca filosofia e mai mult palavrageala. Sunt destule persoane din tagma pseudo-profesorilor care se comporta la fel. Tin minte o profesoara de latina care se tot lauda: "Eheee, cate carti n-am citit eu!". Si se lauda atat de mult incat la un moment dat am inceput sa realizam ca de fapt nu citise multe carti si ca ii lipseau multe cunostinte elementare, dar avea destula putere de convingere ca sa improvizeze si sa isi impuna punctul de vedere doar prin statutul de profesor si persoana mai in varsta - devenise un idol al celor care credeau in proverbul: cine-nvata si munceste are tot ce vrea, cine sta si leneveste, are tot asa! Nu numai viata ne da lectii, ne orbim si singuri!

    RăspundețiȘtergere
  2. ce dreptate aveti.de obicei cei care au putere de convingere mint cel mai mult pt ca stiu ca toti ii cred!!!

    RăspundețiȘtergere
  3. problema zic eu ca e la cei care stau sa asculte la asa numitii " inteligenti". vad ca acum e vorba mai mult de profesori... asta e tot mai grav pentru ca profesorii ar trebui sa ii educe pe elevi ... in cazul asta sa zicem ca nu sunt de vina elevi pentru ca daca nu ii dai dreptate profesorului iti faci probleme (tocmai anul asta mi s-a intamplat la o meterie la care trebuie sa dau examen) ... insa la randul lor o sa devina "inteligenti" ... bun articolul - pacat ca vorbim despre toate astea

    RăspundețiȘtergere
  4. Ora 3:35am - gara Pitesti.
    Dupa ce oprisem la "bodega" din gara sa luam 'tigari la bucata' si sa mancam o chiftea rancezita, mergem spre linia 3 unde ne astepta trenul. din ultimul vagon, intr-un compartiment cu geamul deschis, se auzea un tigan vorbind la telefon. din cate am inteles se certa cu nevasta-sa. la un moment, ajungand la saturatie probabil, spune o expresie geniala: "Mami, curva-i curva, casa-i casa!" :)
    Asta e o intamplare de care imi amintesc mereu cand vine vorba de tren.
    Bun, legat de articol.
    Trebuie sa recunoastem ca nu de putine ori am impresionat si noi la randul nostru vorbind despre ceva ce habar nu aveam (cel putin eu). si mi se pare foarte interesant, eu o iau ca pe un exercitiu de persuasiune. E frumos sa te joci cu naivitatea oamenilor, cu nestiinta lor, pentru ca stim cu totii ca prostia inseamna slabiciune. un om slab informat e usor de manevrat.
    sper ca noile generatii sa realizeze lucrul asta si sa nu se mai lase calcate in picioare.
    pentru ca asta se intampla si in scoli. se cauta dobitoci, se cauta cretini, care sa nu aiba nimic de obiectat, sa asculte, sa "ia de bun" si sa taca. mi se pare de-a dreputl dezamagitor. mai avem mult pana sa iesim din comunism.
    Fain articolul !

    RăspundețiȘtergere