marți, 22 iunie 2010

intr-o lume devorata de lashitate, manele, prost-gust, pupincurism, dezinteres civic, eu propun o forma de guerilla: REZISTENTA PRIN CULTURA!

Am 35 de ani si asta nu e singurul meu defect! Cam 15 mi i-am dus in comunism, restul in "democratie". Intunericul si foamea din anii '80 le alungam iluminandu-ma cu lecturi si hranindu-ma cu prestatiile unor mari actori (ii cunosteam pe toti) din piesele de teatru si putinele filme difuzate la Tv. Mi-aduc aminte ca am fost in vizita la o colega care avea o biblioteca impresionanta! Am salivat la propriu minute in sir. Eram in stare sa fur o carte buna si cred ca in cazul acela nici nu s-ar fi observat vreo lipsa, la cat de multe erau! Ma intreb cine, astazi, si-ar risca libertatea sau demnitatea subtilizand o carte? Contactul cu lumea " de dincolo" mi-o asiguram prin posturile de radio straine unde mai auzeam ca unul Michael Jackson a mai scos un album care se vinde in milioane de exemplare!
A venit revolutia si toti ne-am bucurat ca o sa avem acces la libertate: de a citi, de a vorbi, de a vedea, de a gandi. Toti ne-am napustit asupra "literaturii de sertar", a filmelor interzise. Multi au trecut brusc de la Petre Ispirescu la Cioran, de la Creanga la Mircea Eliade, de la Savoy la Depeche Mode. Lumea dorea "action", recuperarea decalajelor fata de Occident, descatusarea energiilor acumulate in "Epoca de Aur". Societatea romaneasca se impartea in traditionalisti cei care considerau benefice acumularile si valorile culturale ale epocii comuniste si "new wave", adeptii ruperii totale de trecut si ai occidentalizarii rapide. Din aceasta confruntare a anilor '90, victorioasa a iesit MANEAUA! Frustrarile unei societati care nu se mai vedea iesita din tranzitie, nu mai vedea "luminitza de la capatul tunelului" si-au gasit o refulare textele despre "bani si dusmani", "fetitze tunate", "valoarea mea, valoarea mea". Lectura a fost abandonata cu desavarsire cu exceptia stirilor mondene si a horoscopului. Filmele de arta sau piesele de teatru de calitate, au fost inlocuite cu telenovele si emisiuni moderate de pipitze imbracate sumar. Mari artisti au fost inlocuiti cu circari semidocti care faceau rating cu glume imbecile, insa pline de miez ... erotic. Cei care alta data isi cereau drepturile in strada, marcati de lectura lui Zola sau muzica celor del a Pink Floyd au fost inlocuiti de cersetorii de galeti si pixuri, mici si bere....
Daca pe unii ne doare aceasta decadenta morala si civica, cei mai multi nu facem nimic sa schimbam cursul istoriei ... considerand orice initiativa sortita esecului, din cauza numarului mic de adepti. Solutiile sunt mai multe: resemnarea mioritica, alcoolul, fuga din tara sau REZISTENTA PRIN CULTURA! Primele dintre ele pot imbraca si forme solitare ( te poti imbata de unul singur sau pleca la cules de masline pe cont propriu), insa pentru ultima cred ca e nevoie de strangerea randurilor si ridicarea stachetei morale!
Daca simtiti ca aveti puterea si dorinta de a face ceva, de a schimba ceva, daca sunteti dispusi sa recomandati colegului o carte buna, sa va corectati prietenul care face dezacorduri, sa aratati obrazul celor care vorbesc obscen sau sa-l rugati pe cel care asculta manele "in blana" sa inchida geamul sau sa dea muzica mai incet, atunci va astept aici. SA FACEM LUMINA!

9 comentarii:

  1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  2. Din pacate acesta este nivelul la care s-a ajuns!Noroc ca mai exista oameni (in adevaratul sens al cuvantului) care incearca o schimbare!Va sustin!

    RăspundețiȘtergere
  3. vizitati si blogu meu . poate aveti nevoie de ceva

    RăspundețiȘtergere
  4. trista realitate.....ne vom trezi oare ? daca da,cand ?

    RăspundețiȘtergere
  5. Asa e... consumul scazut de cultura dauneaza grav societatii,din pacate tara noastra a fost afectata prea mult de frenezia "senzationalului" si nu mai dam doi bani pe lucrurile care conteaza cu adevarat,care ne ajuta sa ne formam un caracter puternic impotriva PROSTIEI contagioase prestate de "indivizii" acestei tari.SA FACEM LUMINA!

    RăspundețiȘtergere
  6. eu zic ca cultura e altceva dincolo de a asculta pink floyd si a citi literatura/filosofie de calitate.
    nimeni nu va schimba nimic , nu poti anula dreptul cuiva de a asculta manele. nici macar sa dea volumul mai incet. rom a vrut democratie si acum se plange de libertate.
    in anii '90 lumea se plangea de" metalisti". sau de rapperi...sau de depesiti...si altele. lumea s-a plans de sandra brown...si cartile tot i-au fost citite. nimeni nu schimba nimic, pt ca oamenii nu vor schimbare.
    nu poti obliga pe cineva sa fie cult. nu toti sunt inzestrati intelectual...

    romania mai are nevoie de sute de ani sa devina civilizata.

    RăspundețiȘtergere
  7. Mersi frumos Florina, e primul comentarie pe care-l am de peste ocean! Si extrem de pertinent! Asa e nu trebuie sa ne oblige cineva sa ne schimbam, ci noi trebuie sa refuzam a mai face gesturi ostentative, la adresa bunului simt!
    Te mai astept!

    RăspundețiȘtergere
  8. e al 2 le a ca am incercat si mai devreme, l-am semnat anonim. din neatentie!

    RăspundețiȘtergere