miercuri, 30 iunie 2010

Cultura cu premeditare

RUBRICA MODERATA DE MITICA


Nu mi-am propus sa ajung geniu pentru ca vreau totusi ca lumea sa inteleaga ce vreau sa spun inainte sa mor, dar ar fi dragut sa iasa ceva bun din cuvintele astea puse unele langa altele ca sa dea un sens. Care e sensul? Nu stiu si nici nu ar fi bine sa incerc sa il caut pentru ca daca nu mi-am propus sa ajung geniu e destul de evident ca nici nu as putea sa fiu asa ceva.

De mult mi-am dorit sa gasesc ceva despre care sa scriu fara sa ma opresc. Sa gasesc un subiect care sa curga de la sine prin mainile mele si apoi sa citesc cu drag ce am scris. Bine, eu fiind mai putin modest decat alti oameni oricum rad la glumele mele si imi place cum scriu uneori. Dar sa trecem mai departe. Nu am gasit subiectul respectiv. In mod ciudat nu pentru ca nu traiesc o viata destul de interesanta, ci dimpotriva. Sunt unele lucruri pe care le gasesc atat de interesante incat le descopar mai bine daca le las in forma lor autentica, nu in cuvinte. Din pricina asta tind sa cred ca mai gresesc si chimistii cu legea lor a conservarii maselor. Sentimentele nu sunt un gaz pe care daca il lichefiezi obtii proportii controlate si perfect calculate. Daca le transformi in cuvinte si nu te pricepi risti sa omiti tocmai farmecul pe care doar il simti, nu il citesti. Asa deci, subiecte as avea, dar nu ma simt destul de autor ca sa pot sa le abordez asa ca o sa scriu despre lipsa unui subiect.

La fel ca si ideea ca abtinerea e o forma de actiune, si eu consider ca lipsa unui subiect e o tema in sine. N-am subiect, ce sa fac! Vorba cantecului unei ghinioniste resemnate. Probabil ca la prima vedere te-ai astepta sa devina agasanta ideea asta unica a textului lipsit de o substanta in sine. S-ar putea sa ajunga asa. E riscul fiecarui autor acela de a se departa de la drumul ales doar pentru ca a gasit o tema mai interesanta care i-a captat atentia.

E normal sa ti se intample sa te apuci de citit sau de invatat si din cauza unei fraze, ba nu, chiar a unei litere sa te gandesti la cineva drag si sa stai sa insiri tot felul de amintiri din viitor la care te-ai mai gandit si alte dati ca s-ar putea intampla doar pentru ca ti-ar fi tie drag. Si te trezesti din reveria asta cu 30 de minute mai tarziu in mijlocul patului, stand in fund cu o durere de spate de la perna care s-a mototolit sub tine si nu te mai apara de rautatea lemnului din spatar. Frumos! Mi-ar placea sa lucrez ca visator. Sa ma puna lumea sa ma fac ca invat si cand colo eu sa visez. As inventa eu slujba asta!

Bun, dragii mei! Acum va invit pe voi sa-mi scrieti despre ceea ce habar nu aveti ca stiti. Fie ca ati incercat vreodata sa scrieti, fie ca abia acum va surade ideea, astept creatiile voastre. Oricat de complex, oricat de simplu ar fi sau ar parea un text, nu va fi niciodata apreciat la valoarea sa adevarata daca nu e scris, daca nu are cititori si critici. E un exercitiu excelent pentru minte si suflet si un mod sincer de descretire a fruntii de griji.

Asadar, zona lui “Mitica” va fi cea a literaturii de debut, de promovare a talentelor de toate varstele si genurile literare. Scrie ce gandesti, ce visezi, ce te innebuneste si incearca sa faci o opera de arta din asta. Nu e foarte greu sa transformi ce te inconjoara intr-o lume fictiva, la fel cum nu e deloc complicat sa creionezi realitatea prin prisma gandurilor tale. Incearca si ai sa vezi ca nu e nevoie sa ai totul planuit de la inceput, trebuie doar sa ai putin curaj si sa incerci. Cultura se naste in primul rand prin initiativa!

Un comentariu:

  1. Dragă Mitică,
    Iniţiativa ta mi se pare în acord cu ce îşi propune acest blog şi sper să aibă şi feed-back-ul aşteptat. Eu, dacă nu se pune faptul că am debutat cu ceva timp în urmă, aş fi interesată să scriu la un moment dat, desigur când voi avea subiect sau nu voi avea, în schimb voi deţine suficientă măiestrie cât să fac din lipsa unei teme un text pe care să îl poate citi şi altcineva sau macar eu a doua oară. Până la un rezultat în acest sens eu îţi urez succes cu rubrica pe care o ai în subordine şi aştept ca şi tine să văd visători din vârful patului exprimându-se în noul cadru.

    RăspundețiȘtergere